«اساسنامه انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری »
فصل اول : کلیات و اهداف
ماده ۱ : به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای اخلاق در علوم و فنٌاوری و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های اخلاق در حرفه، اخلاق در پژوهش، اخلاق در زمینه های تخصصی، اخلاق در زمینه های نو، اخلاق و اجتماع و نیز مطالعه و بهره گیری از آموزه های دینی و فرهنگ ملی برای تقویت اخلاق در علوم و فناوری، گسترش ارتباطات و مبادلات فکری، علمی و فرهنگی میان دانشمندان، فلاسفه و عالمان دینی در زمینه های اخلاق در علوم، انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد.
ماده ۲ : انجمن موسسه ای غیرانتفاعی است و در زمینه های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد.
ماده ۳ : مرکز انجمن در شهر تهران می باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن های علمی می تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
- تبصره : هیئت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتبا به اطلاع کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری برسد.
ماده ۴ : انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم: وظایف و فعالیت ها
ماده ۵ : به منظور نیل به هدف های مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
۱-۵: انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی با محققان و متخصصانی که به گونه ای با اخلاق در علوم و فناوری سروکار دارند.
۲-۵: همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی و فنّاوری در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش و فنّاوری در زمینه علمی موضوعفعالیت انجمن.
۳-۵: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز و متخلقین به اخلاق حرفه ای
۴-۵: ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی
۵-۵: برگزاری گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
۶-۵: انتشار کتب و نشریات علمی.
۷-۵: تدوین موازین و معیارهای اخلاق حرفه ای
فصل سوم : انواع و شرایط عضویت
ماده ۶: انواع عضویت در انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری به شکل زیر است:
۱-۶: عضویت پیوسته: مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه دکترا در رشته های علوم و فناوری و رشته های وابسته باشند میتوانند به عضویت پیوسته درآیند.
- تبصره: افرادی که دارای درجه کارشناسی ارشد و سابقه فعالیت طولانی در رشته های علوم و فناوری و رشته های وابسته هستند با تصویب هیات مدیره می توانند به عضویت پیوسته درآیند.
۲-۶: عضویت وابسته : اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند۱-۶ شاغل باشند.
۳-۶: عضویت دانشجویی : کلیه دانشجویانی که در رشته های علوم و فناوری به تحصیل اشتغال دارند.
۴-۶: عضویت افتخاری : شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای تخصصی و علمی ، اخلاقی و اجتماعی و فرهنگ جهانی حائز اهمیت خاص باشد، یا پیشبرد اهداف انجمن کمکهای موثر و ارزندهای نموده باشند.
۵-۶: اعضای مؤسساتی (حقوقی): سازمانهایی که در زمینههای فرهنگی، اجتماعی؛ علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
- تبصره ۱ : افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ میتوانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
- تبصره ۲ : اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.
ماده ۷ : هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
- تبصره ۱ : پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی کند.
- تبصره ۲ : اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸ : عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
۱-۸: استعفای کتبی
۲-۸: عدم پرداخت حق عضویت سالانه
- تبصره : تایید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده ۹ : ارکان اصلی عبارتند از : الف : مجمع عمومی ب : هیئت مدیره ج : بازرس
(الف : مجمع عمومی)
ماده ۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل می شود.
۱-۱۰: مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک از کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
۲-۱۰: مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می شود.
۳-۱۰: در صورتی که جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت آرا بصورت مکاتبه ای، براساس آیین نامه ای که توسط هیئت مدیره تدوین می شود، اخذ خواهد شد.
- تبصره ۱ : دعوت برای تشکیل مجمع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
- تبصره ۲ : یک سوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
- تبصره ۳ : در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
- تبصره ۴ : شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱ : وظایف مجمع عمومی
(مجمع عمومی عادی)
- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلی)
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادهای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- تعیین میزان حق عضویت
- عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.
(مجمع عمومی فوق العاده )
- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- تصویب انحلال انجمن
- تبصره ۱ : مجامع عمومی توسط هیئت رئیسهای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
- تبصره ۲ : اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
- تبصره ۳ : اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده اند.
(ب) هیئت مدیره)
ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مرکب از ۹ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل است. که هر ۳ سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
۱-۱۲: هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.
۲-۱۲: عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
۳-۱۲: هیئت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به انتخاب رئیس ، نائب رئیس ، دبیر و خزانهدار و تفکیک وظایف اقدام مینماید.
۴-۱۲: کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس یا نائب رئیس و خزانهدار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس یا دبیر انجمن معتبر است.
۵-۱۲: هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یک بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل یک هفته است.
۶-۱۲: جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
۷-۱۲ :کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود.
۸-۱۲: شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
۹-۱۲: در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
۱۰-۱۲: شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده ۱۳ : هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است :
۱-۱۳: اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
۲-۱۳: تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
۳-۱۳: هیئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد.
۴-۱۳: جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد.
۵-۱۳: تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
۶-۱۳: اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
۷-۱۳: انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
۸-۱۳: اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
۹-۱۳:جلب هدایا و کمکهای مالی
۱۰-۱۳: اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
۱۱-۱۳: اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
۱۲-۱۳: ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
۱۳-۱۳: هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
- تبصره : هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
(ج) بازرس (بازرسان))
ماده ۱۴ : مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت ۳ سال انتخاب مینماید.
- تبصره : انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵ : وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.
۱-۱۵: بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
۲-۱۵: بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
۳-۱۵: گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
- تبصره : کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گیرد.
فصل پنجم : گروههای علمی انجمن
ماده ۱۶ : انجمن میتواند گروهها و کمیتههای تخصصی برحسب نوع فعالیتها به صورت دائم و یا موقت ایجاد نماید، که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند.
فصل ششم : بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷ : منابع مالی انجمن عبارتند از :
۱-۱۷: حق عضویت اعضا
۲-۱۷: درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای، فروش مالکیت فکری دست آوردهای انجمن، فروش کتب و نشریات علمی
۳-۱۷: دریافت هدایا و کمکها
۴-۱۷: کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ارسال میشود.
ماده ۱۹ : کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده ۲۰ : هیچ یک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده ۲۱ : کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیتدار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده۲۲: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری معتبر است.
ماده ۲۳ : انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴ : در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده ۲۵ : این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۴۷ زیرماده و ۱۷ تبصره در جلسه مورخ ۷/۱۱/۱۳۸۳ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
|