[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با انجمن::
اصول اخلاقی انجمن::
بروشور انجمن::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعاتی اعضای انجمن::
اخبار رویدادها::
سخنرانی های انجمن::
گزارش سخنرانیهای انجمن ::
خبرنامه ها::
فصلنامه علمی انجمن::
نشانی تارنمای فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری::
بخش آموزش::
معرفی کتاب::
لغتنامه اخلاق::
شعب انجمن::
کمیته‌های انجمن::
خبر نامه های الکترونیکی انجمن::
مراکز و منابع مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
صفحه اصلی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نظر سنجی اعضاء حقیقی و حقوقی در خصوص فعالیتهای انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ( سال 1396 )
:: سخنرانی فصل تابستان انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: رابطه علم و اخلاق با سخنرانی حمید خاورزمینی
:: سخنرانی فصل بهار انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: اخلاق ورزی در زمانه عسرت با سخنرانی اردشیر منصوری
:: استان همدان
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: کیفیت در خدمات سلامت و ملاحظات اخلاقی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۸/۸/۲۵ | 

 

  کیفیت در خدمات سلامت و ملاحظات اخلاقی

  (Health care quality improvement & ethical issues)

  دکتر مصطفی معین_ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران_ مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی

  رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رئیس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری

 

  پیشینه بکارگیری اصول اخلاقی و شکل‎گیری کمیته اخلاق در سازمان‎های بهداشتی- درمانی به اوایل دهه 70 میلادی برمی‎گردد. طی سال‎های آغازین دهه 90 با فعال‎تر شدن کمیته‎های اخلاق پزشکی، سطح تأثیرگذاری آنها از مسائل پزشکی بالینی به فضای سازمانی گسترش یافت. در مقاله‎های علمی منتشر شده در سال 1996، مرتبط شدن کمیته‎های اخلاق با برنامه‎های "بهبود کیغیت در خدمات سلامت" و تعمیم ارزش‎های اخلاقی از فضای سازمان به سطح جامعه پیشنهاد گردید.

  "کیفیت در خدمات سلامت" به نسبت میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده (کیفیت خدمات)، شاخص‎های بالینی (کیفیت فنی) و استانداردهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی مورد انتظار (کیفیت اخلاقی) از یک سازمان بهداشتی- درمانی و کادر تخصصی آن بوجود می‎آید. طبق تعریف، "کیفیت در خدمات سلامت" متناسب با میزان تحقق اهداف تعیین شده و نتایجی است که از ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به فرد و جامعه با رعایت دانش (پزشکی) حرفه‌ای روز بدست می‎آید. از نگاه سازمان جهانی بهداشت ( (WHO- 2006 و دیگر مراجع علمی بین‎المللی، اهداف مورد نظر در بهبود کیفیت در خدمات سلامت عبارت است از:

  1- اثربخشی و ارائه خدمت مبتنی بر شواهد علمی

  2- کارآیی و صرفه‎جویی در منابع

  3- دسترسی به خدمات

  4- مقبولیت و پذیرش خدمات

  5- عدالت و انصاف در ارائه خدمات

  6- حفظ ایمنی و سلامت بیمار

  7- سرعت ارائه خدمات

  8- بیمار محوری و تأمین رضایت و نیاز او

  اهداف فوق نشانگر این واقعیت است که موضوع کیفیت در خدمات سلامت بسیار فراتر از فقط ارائه خدمات مبتنی بر شواهد به بیماران است. در واقع نظریه سه ‎گانه دونابدیان( Donabedian Triad ) در خصوص چگونگی ارزیابی و اندازه‎گیری کیفیت در خدمات سلامت بر پایه مؤلفه‎های ساختار، عملکرد و نتایج، اکنون با چالش‎های جدی روبرو است. تجربه دهها ساله در نظامات گوناگون بهداشتی- درمانی نشان داده است که نظارت و ارزیابی بازخورد عملکردها و نتایج به تنهایی برای بهبود کیفیت ( (QI در مراقبت‎های پزشکی کافی نیست. افزایش آگاهی بیماران و اطلاع‎ رسانی به دریافت کنندگان خدمات با شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی و نیز بکارگیری راهبردهایی چون برگزاری دوره‎های بازآموزی، انجام پژوهش‎های علمی و مطالعات بالینی، پرداخت در ازای کیفیت ( Pey for quality performance_P4P ) و سایر راهکارهای آموزشی، پژوهشی، اجرایی و تصویب ضوابط قانونی تا حدود قابل توجهی در بهبود کیفیت خدمات مؤثر و مفید بوده است. اما بدون تردید با توجه به رابطه نزدیک اخلاق و کیفیت، تلفیق انگیزه‎های تخصصی و حرفه‎ای جامعه پزشکی با برنامه‎ریزی‎ها و تدابیر مدیریتی مناسب و رعایت ارزش‎های اخلاقی و اجتماعی در طب می‎تواند بالاترین نقش را در ارتقای کیفیت خدمات و حفظ حقوق و سلامتی بیماران داشته باشد.

  در انجام مطالعات و برنامه‎های ارتقای کیفیت، رعایت ملاحظات اخلاقی از جمله داشتن اعتبار علمی و توجیه اجتماعی، انتخاب درست بیماران شرکت کننده در مطالعه، نسبت قابل قبول سود و زیان، احترام به حقوق و حریم شخصی بیمار و محرمانه بودن اطلاعات پرونده پزشکی او، دریافت رضایت آگاهانه و پاسخگویی نسبت به پیامدها و توضیح نتایج اقدامات انجام گرفته در جهت حفظ و ارتقای سلامتی بیماران و بهبود کیفیت خدمات ضروری است. در این مقاله همچنین موضوع ارتقای کیفیت اخلاق در سطوح 1. تصمیم‎گیری و اجرا با ارائه مشاوره‎های اخلاقی 2. سیستم‎ها و فرآیندها با اصلاح ساختارها و فرآیندها 3. محیط سازمان و فرهنگ از راه تغییر و ارتقای فرهنگ سازمانی مورد بحث قرار می‎گیرد.

 

 : Reference 

  1.C.A. Anderson, "Ethics Committees and Quality Improvement: A Necessary Link," Journal of Nursing Care Quality 11, no. 1(1996):22-28.

  2. K. Mitchell, et al., "The Synergistic Relationship between Ethics and Quality Improvement: Thriving in Managed Care," Journal of

  3.Jha AK, Perlin JB, Kizer KW, Dudley RA. Effects of the transformation of the Veterans Affairs health care system on the quality of care. New England J Med. 2003;348:2218-27.

  4. Longman P. The best care anywhere. Washington Monthly. 2005;37(1-2): 38-48.

   5. Arthur Anderson Co. Ethical Concerns and Reputation Risk Management: A Study of Leading U.K. Companies. London: London Business School; 1999.

  6. Biel MAB. Achieving corporate ethics in healthcare's current compliance environment. Federal Ethics Report 1999;6:1-4.

  7. Donabedian A. The quality of medical care: A concept in search of a definition. J Fam Pract. 1979;9(2):277-84

  8. Fox E, Arnold RM. Evaluating outcomes in ethics consultation research. J Clin Ethics 1996;7(2):127-38.

  9. Quality of care: a process for making strathegic choices in health systems-WHO2006 - www.who.int

  10. Heilicser BJ, Meltzer D, Siegler M. The effect of clinical medical ethics consultation on healthcare costs. J Clin Ethics 2000;11(1):31-381.

  11. Wynia MK. Performance measures for ethics quality. Eff Clin Pract. 1999;2(6):294-99.

  12. Fox E, Arnold RM. Evaluating outcomes in ethics consultation research. J Clin Ethics 1996;7(2):127-38.

 

 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 4484 بار   |   دفعات چاپ: 1487 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 299 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 3660