[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با انجمن::
اصول اخلاقی انجمن::
بروشور انجمن::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعاتی اعضای انجمن::
اخبار رویدادها::
سخنرانی های انجمن::
گزارش سخنرانیهای انجمن ::
خبرنامه ها::
فصلنامه علمی انجمن::
نشانی تارنمای فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری::
بخش آموزش::
معرفی کتاب::
لغتنامه اخلاق::
شعب انجمن::
کمیته‌های انجمن::
خبر نامه های الکترونیکی انجمن::
مراکز و منابع مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
صفحه اصلی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: مجمع عمومی عادی
:: نظر سنجی اعضاء حقیقی و حقوقی در خصوص فعالیتهای انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ( سال 1396 )
:: سخنرانی فصل تابستان انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: رابطه علم و اخلاق با سخنرانی حمید خاورزمینی
:: سخنرانی فصل بهار انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: اخلاق ورزی در زمانه عسرت با سخنرانی اردشیر منصوری
:: استان همدان
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: گزارش سخنرانی فروردین 98 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۴ | 

سخنرانی ماه انجمن اخلاق فروردین 1398
اخلاق، قانون  و فقه

سقراط در روز محاکمه با یک شخصیت روحانی روزگار (اتیفرون) مواجه می­شود که می­گوید برای شکایت از پدرش که به کارگری ظلم کرده بود، به دادگاه آمده بود سقراط فرصت را مغتنم می­شمارد و می­پرسد ((چرا ظلم بد است؟ ))پاسخ اتیفرون این است: زیرا ظلم خدایان را به خشم می­آورد. سقراط می­پرسد:
آیا چون ظلم بد است، خدایان را به خشم می­آورد، یا چون خدایان را به خشم می­آورد بد است؟
پاسخ به این پرسش در جهان مسیحیت و اسلام موجب پدید آمدن تاملات و حتی مکاتب متعدد شد:
- یک مکتب: هیچ عملی ذاتا بد یا خوب نیست، آنچه خدا بگوید مطاع است. خدا بگوید نکن، نباید کرد و اگر خدا بگوید بکن، باید کرد. این همان است که به نام اشعری معروف است.
به تعبیر سعدی: نه با حکم دین آب خوردن خطا است / به فتوی اگر خون بریزی روا است.
- دوم مکتب خوارج است. اینها جبری می اندیشیدند.
- ظاهر گرایی در فقه و اصول
در مقابل اینها نوع دیگری از تفکر از جهان اسلام پدید آمد:
-عقل گرایی که مکتب مروج آن معتزلی بود. اگر چه اینها هم مدتی ابزار دست حکومت عباسیان قرار گرفتند، اما تفکر محکمی داشتند.
- مکتب شیعه هم ذیل عقل گرایی و اعتزال قرار می­گیرد که شیعه و معتزله به عدلیه هم مشهوراند.
در تفاوت بین اخلاق و حقوق یک ضابطه وجود دارد که مشهور است:
  • اخلاق ضمانت اجرایی از جنس مجازات ندارد؛ مانند: به پدر و مادر احترام بگذار.
  • قانون و امر حقوقی ضمانت اجرایی دارد؛ مانند: در معامله پایبند به ضوابط و معاهدات باش.
حال آیا بین اخلاق و فقه هم می توان چنین تفکیکی قائل شد؟ با چه تلقی یی از فقه، به قانون تقلیل می یابد و با چه تلقی اخلاقی میشود؟
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 5 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 3877