[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با انجمن::
اصول اخلاقی انجمن::
بروشور انجمن::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعاتی اعضای انجمن::
اخبار رویدادها::
سخنرانی های انجمن::
گزارش سخنرانیهای انجمن ::
خبرنامه ها::
فصلنامه علمی انجمن::
نشانی تارنمای فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری::
بخش آموزش::
معرفی کتاب::
لغتنامه اخلاق::
شعب انجمن::
کمیته‌های انجمن::
خبر نامه های الکترونیکی انجمن::
مراکز و منابع مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
صفحه اصلی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: مجمع عمومی عادی
:: نظر سنجی اعضاء حقیقی و حقوقی در خصوص فعالیتهای انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ( سال 1396 )
:: سخنرانی فصل تابستان انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: رابطه علم و اخلاق با سخنرانی حمید خاورزمینی
:: سخنرانی فصل بهار انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: اخلاق ورزی در زمانه عسرت با سخنرانی اردشیر منصوری
:: استان همدان
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: گزارش سخنرانی مهرماه 1397 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۱۷ | 

در ادامه بخشی از سخنان "دکتر سیاوش احمدی نوربخش" متخصص جراحی دامپزشکی را  میخوانید:

سابقه توجه به حقوق حیوانات، بسیار پیش از موج جدید حقوق حیوانات در غرب، در میان ما و از جمله در آموزه­های اسلامی وجود داشته است.
حتی گفته شده پیامبر زمانی هنگام عبور لشگریان مسلمانان به سگی بر می­خوردند که به توله های خود شیر می­داده، پیامبر دستور می‌دهند مسیر کاراوان تغییر کند، آن سگ و توله هایش آزار نبینند.
این در حالی است که در روزگارما، گاه آزارهای شنیعی به حیوانات و از جمله به سگ ها روا داشته می­شود.
"نبود قانون" درباره حیوانات از مشکلات بزرگ در زمینه تامین حقوق حیوانات است اما در شرایط نبود قانون، می­توان به وجدان پرداخت. وجدان بیدار افراد تاثیرگذار، از جمله دانشگاهیان می­تواند آن فقدان قانون را تا حدودی جبران کند.
مشاهدات حاکی از رفتار بسیار دلخراش با حیوانات در دانشکده­ها و آزمایشگاه­ها در کشور است.
رفتار با حیوانات ابعاد گوناگون دارد. یکی از پرسش های مهم در این باره، شیوع نوعی "گونه پرستی" است، گویی برخی از H از برخی دیگر بهتراند. برای مثال گاه دیده می­شود میمون سگ و گربه بیشتر مورد مراقبت اند و کمتر با آنها بدرفتاری می­شود، تا برخی دیگر گونه ها مانند موش یا در برخی جوامع خوک! این تبعیض در رفتار آیا موجه است؟ در بحث حقوق حیوانات امروزه این موضوع محل توجه است.
برخی جلوه های تبعیض در فرهنگ گفتاری قابل مشاهده است. مانند: ولگردی/آزادزی یا بی صاحب/ دارای سرپرست
تقریبا تمام حیوانات آزمایشگاهی دچار وضعیتی می‌شوند که بدان "درماندگی آموخته شده" (Learned Helplessness) می گویند
دو منظر بزرگ در توجه به حیوانات عبارتنداز:
  1. حقوق حیوانات؛ که از جمله ایمانوئل کانت را می توان از فیلسوفان متقدم توجه بدان دانست
  2. رفاه حیوانات؛ که آراء فیلسوفان فایده گرا را می توان مبنای آن در نظر گرفت.
براساس دیدگاه کانت ما حق نداریم از حیوانات هیچ استفاده آزمایشگاهی بکنیم اما اگر خود را ناگزیر از این کار دیدیم، توجه به سوی رفاه گرایی می رود.
اصول منظر رفاه از جمله بر سه R مبتنی است:
  1. جایگزینی        replacement
  2. کاهش            reduction
  3. بهینه سازی تکنیک های آزمایشگاهی             refinement
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 141 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 3858