[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با انجمن::
اصول اخلاقی انجمن::
بروشور انجمن::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعاتی اعضای انجمن::
اخبار رویدادها::
سخنرانی های انجمن::
گزارش سخنرانیهای انجمن ::
خبرنامه ها::
فصلنامه علمی انجمن::
نشانی تارنمای فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری::
بخش آموزش::
معرفی کتاب::
لغتنامه اخلاق::
شعب انجمن::
کمیته‌های انجمن::
خبر نامه های الکترونیکی انجمن::
مراکز و منابع مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
صفحه اصلی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: مجمع عمومی عادی
:: نظر سنجی اعضاء حقیقی و حقوقی در خصوص فعالیتهای انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ( سال 1396 )
:: سخنرانی فصل تابستان انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: رابطه علم و اخلاق با سخنرانی حمید خاورزمینی
:: سخنرانی فصل بهار انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: اخلاق ورزی در زمانه عسرت با سخنرانی اردشیر منصوری
:: استان همدان
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: نشست شهریورماه سال 1397 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۶/۱۸ | 


دکتر مقصود فراستخواه:

سخنرانی خود را با اشاره به فیلمی از بهمن قبادی، با عنوان زمانی برای مستی اسب ها شروع کردند. گویی در ایران امروز شرایطی وجود دارد برای فراموشی برخی فضایل اخلاقی آنچه محور بخش اول بحث می توانست باشد؛ چرا "غایت" مهم است و این که غایت مداران چه می گویند و این مشکل اصلی جامعه، به نظر من در مسئله غایت است و نه وسایل !
بخش دوم صحبت: چه عواملی بر سخت شدن اخلاقی در این سرزمین می تواند اثرگذار باشد؟
پنج عامل موجب می شوند که زیست اخلاقی در جامعه امروز، دشوار شود (به طور مشخص در این چهار دهه):
1- سیاست عمومی:
 - سیاست خارجی و منطقه ای تنش زا
- ابهام در سیاست اقتصادی برای سرمایه گذاری و توسعه
- تعارض های حل نشده نخبگان حکومتی
- سیاستهای سلب اعتماد و مشارکت گریز منتهی به فرسایش سرمایه های اجتماعی
اینها باعث شد ارزش های "خود شکوفایی" کم شده و "ارزش های بقا" جای آن را گرفت.
2- فرهنگ عمومی:
  • جهت گیری معطوف به عمل
  • جهت گیری معطوف به آینده
  • اظهار و جراًت
  • جمع گرایی درون گروهی
  • اجتناب از نا اطمینانی (خطرپذیری)
  • برابری خواهی جنسیتی
ناظر بر پرسشهای 9 گانه گلوب، داده های دانشگاهی استخراج شده است
3- ساختار قدرت و مدیریت؛ براساس واحد اطلاعات اکونومیست و شاخص دموکراسی ایران از بین 167 کشور، در رتبه 158 است.
4- ساختار ثروت و فساد سیستماتیک
شاخص هایی مانند ضریب جینی و شاخص پالما این وضعیت را می سنجد براساس این شاخص ها وضعیت ایران مطلوب نیست.
5- سیاستهای علمی:
  • کمی نگر و ظاهرگرا بودن؛ مانند آیین نامه ارتقاء در دانشگاه ها و مراکز علمی
  • نوعی غلبه وظیفه گرایی عاجل و صوری به جای اخلاق غایت گرا، شهودگرا، نتیجه گرا و جماعت گرا
براساس یک تحقیق (خانم قربان شیرودی) چهار الگو برای دسته بندی استادان
  • استاد وظیفه گرا       -  استاد پیمانکار                  -  استاد ماهر                            -  استاد متفکر و نظرورز
این عوامل موجب شدند نوعی خستگی عاطفی پدید آید که موجب می شود بخت اخلاقی بودن در این سرزمین کاهش یابد.
نقطه عزیمت مهم برای عبور از این وضعیت، به باور سخنران، جدی گرفتن "دیگری" و پرداختن به "دیگری"
است.

دکتر محمدمهدی مجاهدی:

در اندیشه سیاسی از دولت/ جامعه قوی و ضعیف سخن به میان می آید.
از یک منظر می توان گفت، امروز جامعه ضعیف داریم و به یک معنا دولت قوی! اما نکته این است که در جامعه ضعیف، نمیتوان دولت قوی (به معنای دقیق کلمه) داشت.
  • فرهنگ عمومی هنگامی ضعیف میشود که سپهر عمومی ضعیف میشود. اما این که چرا سپهر عمومی ضعیف میشود می توان گفت، به دلیل ضعیف شدن مجموعه فضاهای عمومی است.
از جمله این فضاها، فضاهای ناظر بر امر سیاسی است.
  • حقیقت نباید تابع سیاست باشد، این درست است که برای یافتن حقیقت نباید سراغ سیاست رفت اما نکته این است که الزامات سیاسی بر تصویری که از حقیقت ساخته می شود اثرگذار است.
از همین منظر نهادهای مدنی بسیار اثرگذاراند در برساخت صحیح تر از حقیقت.
تاکید بر اهمیت نهادهای مدنی به معنای ضدسیاسی بودن نیست به معنای فرا روی مناسبات تکنیکی سیاسی است. ما نیازمند ساخت تئوری های جدید و قوی هستیم برای اصلاح جامعه.
در اندیشه سیاسی عده ای معتقدند که شرط ساخته شدن تئوری های قابل، باید نهادهایی ساخته شوند و امکان نظریه پردازی را فراهم کنند.
  • انگاره اجتماعی( Social Imaginary)، نظریه (تئوری) نیستند اما مهم اند و حدود امکان تاثیرگذاری بر زیست اجتماعی را فراهم می کنند. بلکه میتوان گفت تمرکز بر انگاره اجتماعی برای اصلاح وضعیت جامعه ای بسا مهم تر یا تاثیرگذارتر از تئوری های سیاسی است. برای مثال در انتخابات القاء نظریه های سیاسی چندان تاثیری بر رای مردم ندارند، بلکه انگاره هایی است که مردم از اوضاع اجتماعی دارند.  در اخلاق هم به نظر من مهم تر نظریه های اخلاقی، انگاره­های اجتماعی است که بر رفتار و زیست اخلاقی مردم اثر میگذارد.
  • انجمن هایی مانند انجمن اخلاق، از جمله نهادهایی هستند که در ساخت و بهبود انگاره های اجتماعی تاثیرگذارند.
پرسشهای مهمی که برای تقویت انگاره اجتماعی به تاًمل در انها نیازمندیم:
1- خیرات عمومی چه هستند؟
2- چگونه منابع را به تاًمین خیرات عمومی اختصاص دهیم.
3- سود و زیان خیرات عمومی چگونه باید بازتوزیع شوند؟

 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 23 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 3754