[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با انجمن::
اصول اخلاقی انجمن::
بروشور انجمن::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعاتی اعضای انجمن::
اخبار رویدادها::
سخنرانی های انجمن::
گزارش سخنرانیهای انجمن ::
خبرنامه ها::
فصلنامه علمی انجمن::
نشانی تارنمای فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری::
بخش آموزش::
معرفی کتاب::
لغتنامه اخلاق::
شعب انجمن::
کمیته‌های انجمن::
خبر نامه های الکترونیکی انجمن::
مراکز و منابع مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
صفحه اصلی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: مجمع عمومی عادی
:: نظر سنجی اعضاء حقیقی و حقوقی در خصوص فعالیتهای انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ( سال 1396 )
:: سخنرانی فصل تابستان انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: رابطه علم و اخلاق با سخنرانی حمید خاورزمینی
:: سخنرانی فصل بهار انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: اخلاق ورزی در زمانه عسرت با سخنرانی اردشیر منصوری
:: استان همدان
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: نشست تیر ماه سال 97 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | 
                                                                
سخنرانی ماه انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در تاریخ دوشنبه 11 تیر ماه 1397، با سخنرانی دکتر محمود مهرمحمدی با موضوع اخلاق از منظر کنشگران تعلیم و تربیت برگزار شد.
🔹بخشی از سخنان "دکتر محمود مهر محمدی" دکتری برنامه ریزی درسی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس را در ادامه می خوانید:
🔹الف- اخلاق کنشگران با نگاه مبنایی به تعلیم و تربیت 
تعلیم وتربیت با خیر عمومی مرتبط است. این گزاره نقطه عزیمتی است برای طرح این پرسش که کنشگر این عرصه باید چه ملاحظاتی را در فهم تعلیم و تربیت و اهتمام به آن در نظر بگیرد. 
🔹ارسطو از خرد عملی (Phronesis) به عنوان ماخذ کنش در عرصه تعلیم و تربیت سخن می گوید. 
تعلیم و تربیت از نظر ارسطو نسبتی هم با معرفت (Episteme) دارد، اما ارسطو توجه می دهد که تعلیم و تربیت نباید تحت قیمومیت معرفت علمی و اپیستمه در آید، زیرا معرفت فرازمانی و فرامکانی است اما تعلیم و تربیت زمان مند و مکان مند است و غفلت از این امر می تواند موجب نوعی نقض ملاحظات اخلاقی در امر تعلیم و تربیت شود. 
فعل تربیت با عدم تعین ها و عدم قطعیت های فراوان در آمیخته است. 
اگر نگاه علمی به تعلیم و تربیت داشته باشیم و وارد عرصه ای شویم که Science of education خوانده می شود، با نظریه های متعدد مواجه میشویم که نسبت علم با تعلیم و تربیت را مورد بحث قرار میدهد. در این باره یک پارادایم قائل به این است که کنشگر باید مقلدانه عمل کند و تحت قوانین فرا زمانی و فرامکانی علم به تعلیم و تربیت بپردازد اما پارادیم دیگری در مقابل آن، قائل به این است که کنشگر مجتهدانه و ناظر بر ملاحظات زمانی و مکانی کار خود را انجام دهد. 
🔹ثورندایک، روانشناس آمریکایی با تامل در قوانین یادگیری (Learning law) جرات می کند که برای روانشناسی تعبیر "دانش" را به کار برد و برای آن قوانین علمی در نظر بگیرد. او در 1910 امیدوار بود روزی در عرصه تعلیم و تربیت بتوان به قوانینی دست یافت، چنانکه در علم فیزیک با قطعیت از قوانین رفتار موجودات طبیعی سخن به میان می آید. 
🔹جان دویی، از دیگر متفکران این عرصه بوده است که ویژگی های غیر قطعی تعلیم و تربیت را محل یادآور میشود و از هنر تعلیم و تربیت مبتنی بر خرد موقعیتی سخن میگوید. براساس این نگاه هنر تعلیم و تربیت (Art of education) جای علم تعلیم و تربیت (Science of education) را می گیرد. 
🔹ب- اخلاق تعلیم و تربیت از منظر فلسفه¬های شناخته شده اخلاق (وظیفه گرایی و نتیجه گرایی) 
علاقه مندان به کل سخنرانی میتوانند از فایل صوتی استفاده کنند.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 81 بار   |   دفعات چاپ: 12 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 3768