[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
آشنایی با انجمن::
اصول اخلاقی انجمن::
بروشور انجمن::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعاتی اعضای انجمن::
اخبار رویدادها::
سخنرانی های انجمن::
گزارش سخنرانیهای انجمن ::
خبرنامه ها::
فصلنامه علمی انجمن::
نشانی تارنمای فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری::
بخش آموزش::
معرفی کتاب::
لغتنامه اخلاق::
شعب انجمن::
کمیته‌های انجمن::
خبر نامه های الکترونیکی انجمن::
مراکز و منابع مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
صفحه اصلی انجمن::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: مجمع عمومی عادی
:: نظر سنجی اعضاء حقیقی و حقوقی در خصوص فعالیتهای انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ( سال 1396 )
:: سخنرانی فصل تابستان انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: رابطه علم و اخلاق با سخنرانی حمید خاورزمینی
:: سخنرانی فصل بهار انجمن اخلاق شعبه همدان سال 1394: اخلاق ورزی در زمانه عسرت با سخنرانی اردشیر منصوری
:: استان همدان
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: گزارش سخنرانی سال 97 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۳/۲ | 

 نخستین سخنرانی ماه انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در سال ۹۷، دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه با سخنرانی دکتر «شیرزاد پیک ‌حرفه» حول موضوع  مبانی_فلسفی_رواداری  برگزار شد.
بخشی از سخنان دکتر «شیرزاد پیک حرفه» دکتری فلسفه و عضو هیأت علمی دانشگاه را در ادامه می‌خوانید؛
رواداری مفهومی است که متفکران مختلفی از «جان لاک» و «استوارت میل» تا «جان رالز» به آن پرداخته‌اند.
سوال اصلی در این حوزه به محدوده تعیین شده برای عمل فرد بازمی‌گردد و باید بدانیم این محدوده کجا است؟ در پاسخ به این سوال، گفته شده است که مرز آزادی عمل برای هر فرد تا آنجا است که باعث آزار شود. حال سوال این است که عبارت «تا آنجا که باعث آزار شود» چگونه قابل تعیین است؟ براستی چه عملی مصداق «آزار» است و آیا هر نوع آزاری اخلاقاٌ قبیح است؟
برای مثال ممکن است سبک پوشش شما باعث آزار ذهنی کسی شود؛ آیا در چنین موقیعتی شما لزوماً  دچار عمل «غیراخلاقی» شده‌اید؟
یک ضابطه می تواند تفکیک آزار به عینی و ذهنی باشد.
 آزار_عینی، آزردن در موقیعتی است که اولاً «ضروری» نباشد، ثانیاً «قابل اجتناب نباشد». برای پی بردن به مصداق آزار عینی، میتوان جستجو کرد که ممکن است افراد سالم دیگر که در موقعیت مشابه قرار گیرند، آیا از عمل موردنظر احساس آزار می کنند یا نه.
می‌توان به عنوان توصیه، یک آموزه متناسب با فرهنگ عرفانی‌مان را برای تفهیم این آموزه به کار گرفت؛ "مرنج، اما مرنجان"

 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 283 بار   |   دفعات چاپ: 33 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 3781