[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کمیته‌های انجمن::
بیانیه های انجمن::
صورتجلسه های انجمن::
عضویت در انجمن::
مجلات و انتشارات انجمن::
دوره های آموزشی::
همایش ها::
اخبار و رویدادها::
کتابخانه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: اساسنامه انجمن ::

   «اساسنامه انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری » 

فصل اول : کلیات و اهداف

ماده ۱ : به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای اخلاق در علوم و فنٌاوری و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه ‏های اخلاق در حرفه، اخلاق در پژوهش، اخلاق در زمینه­ های تخصصی، اخلاق در زمینه­ های نو، اخلاق و اجتماع و نیز مطالعه و بهره ­گیری از آموزه ­های دینی و فرهنگ ملی برای تقویت اخلاق در علوم و فناوری، گسترش ارتباطات و مبادلات فکری، علمی و فرهنگی میان دانشمندان، فلاسفه و عالمان دینی در زمینه ­های اخلاق در علوم، انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می­شود، تشکیل می­گردد.

ماده ۲ : انجمن موسسه ‏ای غیرانتفاعی است و در زمینه ‏های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می‏کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‏ باشد.

ماده ۳ : مرکز انجمن در شهر تهران می ‏باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن‏ های علمی می‏ تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

  • تبصره : هیئت مدیره می‏تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتبا به اطلاع کمیسیون انجمن‏ های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری برسد.

ماده ۴ : انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‏شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

فصل دوم: وظایف و فعالیت‏ ها

ماده ۵ : به منظور نیل به هدف های مذکور در ماده (۱) این ‏اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به ‏عمل خواهد آورد:

۱-۵: انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین ‏المللی با محققان و متخصصانی که به گونه ای با اخلاق در علوم و فناوری سروکار دارند.
۲-۵: همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی و فنّاوری در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‏ ها و برنامه‏ های مربوط به امور آموزش و پژوهش و فنّاوری در زمینه علمی موضوعفعالیت انجمن.
۳-۵: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز و متخلقین به اخلاق حرفه ­ای
۴-۵: ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی
۵-۵: برگزاری گردهمایی‏ های علمی در سطح ملی، منطقه ‏ای و بین‏ المللی
۶-۵: انتشار کتب و نشریات علمی.
۷-۵: تدوین موازین و معیارهای اخلاق حرفه ­ای

فصل سوم : انواع و شرایط عضویت

ماده ۶: انواع عضویت در انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری به شکل زیر است:
۱-۶: عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه دکترا در رشته ­های علوم و فناوری و رشته ­های وابسته باشند می‌توانند به عضویت پیوسته درآیند.

  • تبصره: افرادی که دارای درجه کارشناسی ارشد و سابقه فعالیت طولانی در رشته­ های علوم و فناوری و رشته ­های وابسته هستند با تصویب هیات مدیره می­ توانند به عضویت پیوسته درآیند.

۲-۶: عضویت وابسته : اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته‏های مذکور در بند۱-۶ شاغل باشند.
۳-۶: عضویت دانشجویی :
کلیه دانشجویانی که در رشته‏ های علوم و فناوری به تحصیل اشتغال دارند.
۴-۶: عضویت افتخاری : شخصیت‏های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‏های تخصصی و علمی ، اخلاقی و اجتماعی و فرهنگ جهانی حائز اهمیت خاص باشد، یا پیشبرد اهداف انجمن کمک­های موثر و ارزنده­ای نموده باشند.
۵-۶: اعضای مؤسساتی (حقوقی): سازمان‏هایی که در زمینه‏های فرهنگی، اجتماعی؛ علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می‏توانند به عضویت انجمن درآیند.

  • تبصره ۱ : افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‏ های مذکور در بند ۱-۶ می‏توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
  • تبصره ۲ : اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می ‌ شوند.

 ماده ۷ : هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‏گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

  • تبصره ۱ : پرداخت حق عضویت هیچ‏گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی ‏کند.
  • تبصره ۲ : اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸ : عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‏یابد:
۱-۸: استعفای کتبی
۲-۸: عدم پرداخت حق عضویت سالانه
  •   تبصره : تایید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.  
فصل چهارم – ارکان انجمن

ماده ۹ : ارکان اصلی عبارتند از : الف : مجمع عمومی ب : هیئت مدیره ج : بازرس

(الف : مجمع عمومی)
ماده ۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‏العاده تشکیل می ‏شود.
۱-۱۰: مجمع عمومی عادی سالی یک‏بار تشکیل می‏شود با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک از کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می ‏یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
۲-۱۰: مجمع عمومی فوق‏العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می‏ شود.
۳-۱۰: در صورتی که جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت آرا بصورت مکاتبه ‏ای، براساس آیین‏ نامه ‏ای که توسط هیئت مدیره تدوین می‏ شود، اخذ خواهد شد.

  • تبصره ۱ : دعوت برای تشکیل مجمع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
  • تبصره ۲ : یک سوم اعضای پیوسته می‏توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‏ العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
  • تبصره ۳ : در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
  • تبصره ۴ : شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق‏العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱ : وظایف مجمع عمومی
(مجمع عمومی عادی)
- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلی)
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادهای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- تعیین میزان حق عضویت
- عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‏های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

  (مجمع عمومی فوق ‏العاده )

- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- تصویب انحلال انجمن
  • تبصره ۱ : مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‏ای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می ‏شوند.
  • تبصره ۲ : اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‏شوند.
  • تبصره ۳ : اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‏ اند.

 (ب) هیئت مدیره)

 ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مرکب از ۹ عضو اصلی و ۲ عضو علی‏ البدل است. که هر ۳ سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‏شوند.
۱-۱۲: هیچیک از اعضا نمی‏توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

۲-۱۲: عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
۳-۱۲: هیئت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به انتخاب رئیس ، نائب رئیس ، دبیر و خزانه‌دار و تفکیک وظایف اقدام می‏نماید.
۴-۱۲: کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس یا نائب رئیس و خزانه‏دار همراه با مهر انجمن و نامه‏های رسمی با امضای رئیس یا دبیر انجمن معتبر است.
۵-۱۲: هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یک بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل یک هفته است.
۶-۱۲: جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‏یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
۷-۱۲ :کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری می‏شود. 
۸-۱۲: شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود. 
۹-۱۲: در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‏البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
۱۰-۱۲: شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

ماده ۱۳ : هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می‏باشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است :
۱-۱۳: اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

۲-۱۳: تشکیل گروه‏های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
۳-۱۳: هیئت مدیره می‏تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می‏دهد.
۴-۱۳: جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می‏باشد.
۵-۱۳: تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‏های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
۶-۱۳: اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
۷-۱۳: انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی 
۸-۱۳: اجرای طرح‏ها و برنامه‏های علمی در چارچوب وظایف انجمن
۹-۱۳:جلب هدایا و کمک‏های مالی
۱۰-۱۳: اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
۱۱-۱۳: اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
۱۲-۱۳: ارسال گزارش‏های لازم به کمیسیون انجمن‏های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
۱۳-۱۳: هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‏های علمی ارسال نماید.

  • تبصره : هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن‏های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.

 (ج) بازرس (بازرسان))
ماده ۱۴ : مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علی‏البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می‏نماید.

  • تبصره : انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵ : وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.
۱-۱۵: بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
۲-۱۵: بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
۳-۱۵: گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی 
  • تبصره : کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گیرد.
فصل پنجم : گروههای علمی انجمن
ماده ۱۶ : انجمن می‏تواند گروه‏ها و کمیته‏های تخصصی برحسب نوع فعالیت‏ها به صورت دائم و یا موقت ایجاد نماید، که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‏پردازند.

فصل ششم : بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷ : منابع مالی انجمن عبارتند از :
۱-۱۷: حق عضویت اعضا
۲-۱۷: درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‏ای، فروش مالکیت فکری دست آوردهای انجمن، فروش کتب و نشریات علمی 
۳-۱۷: دریافت هدایا و کمک‏ها
۴-۱۷: کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.

ماده ۱۸: درآمدها و هزینه‏های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن‏های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ارسال می‏شود.

ماده ۱۹ : کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانک‏های کشور نگهداری می‏شود.
ماده ۲۰ : هیچ یک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‏توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده ۲۱ : کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‏های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‏شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‏دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده۲۲: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن‏های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری معتبر است.
ماده ۲۳ : انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‏ها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴ : در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‏ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده ۲۵ : این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۴۷ زیرماده و ۱۷ تبصره در جلسه مورخ ۷/۱۱/۱۳۸۳ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

 

 

 

   

 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 17835 بار   |   دفعات چاپ: 2595 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 412 بار   |   0 نظر
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری Iranian Association for Ethics in Science and Technology

آدرس انجمن: میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2
شماره تماس: 66946418
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4642